Samsung heeft geen flauw idee waar batterijprobleem zit
Samsungs problemen zijn nog lang niet vergeten en vergeven. Ondanks dat het de productie en de verkoop van zijn Galaxy Note 7 heeft stilgelegd, is Samsung nog steeds naarstig op zoek naar de oorzaak van de batterijproblemen. Dat is ook nodig: als het bedrijf zijn blazoen wil oppoetsen en het vertrouwen van de consument wil terugwinnen, dan zal het met een verklaring op de proppen moeten komen.
Tot dusver is ook het onderzoek naar een mogelijke oorzaak een even groot fiasco als de Note 7. Volgens de New York Times heeft de technologiegigant momenteel honderden werknemers op het onderzoek gezet, maar die lijken er niet in te slagen het probleem te recreëren.
Wie zoekt, die vindt
Nochtans klonk het bij de eerste terugroeping op 2 september erg zelfzeker: het probleem zou zich bevinden in een cel van de batterijen die het maakt in eigen huis. Als oplossing werd besloten de batterijen te vervangen door exemplaren van het bedrijf dat ook de accu’s levert voor de iPhones. Toen er opnieuw problemen opdoken, dit keer met omgeruilde Note 7-toestellen, met zogezegd veilige batterijen, kwam ook die leverancier onder druk te staan.
TDK, de leverancier van de nieuwe batterijen, is dan ook blij dat Samsung stopt met de productie van hun vaandeldrager. Voor TDK geldt het als een soort schuldbekentenis die moet aangeven dat het probleem niet bij hun batterijen lag, maar dat de oorzaak elders in het toestel moet worden gezocht.
Duidelijke oplossing
Ondertussen vermoeden vele techneuten op het internet dat de problemen veroorzaakt zouden worden door slechte usb-C-kabels of door de snellaadmodules. Samsung wil dat vooralsnog niet gezegd hebben en blijft zijn zoektocht verder zetten. In de tussentijd raadt het iedere Note 7-gebruiker aan om zijn toestel af te zetten en niet meer te gebruiken.